אז אתם רוצים ליצור פודקאסט משלכם ולא יודעים איפה להתחיל? בכתבה הבאה אנחנו נסביר איך אנחנו מבצעים את כל תהליך הפודקאסט מהתחלה ועד הסוף, בהיבט הטכני והתוכני, כך שאם תרצו להיות מתחרים ישירים שלנו ולרסק אותנו לקרקע עם מאות אלפי האזנות, תזכרו מי נתן לכם עצה.
ציוד הקלטה
לפני שאתם בוחרים את המיקרופונים שלתוכם תדברו על הדברים המאוד חשובים שיש לכם לפדקסט עליהם (המצאתי התפעל), אתם צריכים להחליט מה אסטרטגיית ההקלטה שלכם. האם אתם מקליטים לבד או בזוג? אולי אתם ארבעה אנשים? האם אתם נייחים או שאתם נעים ממקום למקום?
לאולפן הביתי – עד שני אנשים
הפודקאסט Lowbattery מורכב משני אנשים ולעיתים נדירות אורח שלישי שאו נוכח לידנו או שהוא מוקלט דרך שיחה סלולרית ועל זה נרחיב בהמשך.
ההקלטה שלנו מתבצעת דרך כרטיס קול חיצוני מצוין שנקרא Komplete Audio 6. הוא מכיל שני מגברים – כלומר אפשר להגביר דרכו שני מיקרופונים, גם כאלו שדורשים מתח פאנטום 48V, בנוסף ישנה יציאת אוזניות, יציאת סטריאו, מוגברת, שתי כניסות PL לא מוגברות ושתי יציאות PL לא מוגברות.
בנוסף, אנחנו משתמשים במגבר אוזניות של ברינגר מדגם HA400 שמגיע עם ספק כוח קטן משלו ודרכו אפשר להגביר עוד 4 אוזניות עם שליטה נפרדת לווליום לכל אחד. כלומר אחד מחובר לכרטיס הקול עצמו ששם יש בקרת ווליום ועוד ארבעה יכולים להתחבר למגבר.
בזמן הקלטה רגילה, אנחנו משתמשים בשני מיקרופונים, שתי אוזניות וזהו.
לאולפן הנייד – עד ארבעה אנשים
לעיתים רחוקות אנחנו יוצאים מגבולות חדר ההקלטה הרגיל, ולשם כך אנחנו משתמשים במקליט קול נייד של חברת זום מדגם H6n. דגם זה מסוגל להכיל עד ארבעה מיקרופונים מוגברים, במתח רגיל או פאנטום עד 48V, ובנוסף הוא מגיע עם שני מיקרופונים משלו שהם טובים לכל מיני שימושים אך פחות לפודקאסט בגלל כמות רעשי הרקע שהם קולטים.
במקביל, הזום יכול לשמש ככרטיס קול חיצוני לכל דבר. דגם זה מגיע עם גרסת קיובייס בסיסית, כך שעם הזום תוכלו ליצור אולפן הקלטה רב ערוצי נייד בעלות דיי נמוכה – אזור ה-1600 שקל.
מיקרופונים
בתחילת הדרך השתמשנו בשני מיקרופונים דינמיים זולים שקנינו לפני שנים בדיל אקסטרים, והם כביכול Shure B58. לדינמיים אין דרישות מתח מיוחדות והם מבודדים מצוין מרעשי רקע. אלו יושבים על סטנדים רצפתיים או שולחניים – זה כבר תלוי בחלל שיש לכם ובהחלט לא מוחזקים בידכם כי זה מייצר המון רעש. מלפניהם התקנו Pop filter שמפחית רעשי רוח ופיצוצים שנוצרים מתנועה של האוויר מהפה של השדרנים. בכך אם מישהו אומר מילה עם האות פ', היא תישמע לקהל כפי שהיא נשמעת לנו באוזן ולא תהייה קפיצה פתאומית בווליום שהיא מאוד לא נעימה למאזינים, במיוחד אלו עם אוזניות.
עם הזמן עברנו למיקרופון קונדנסר שיש לו טווח דינמי יותר טוב ובכנות נראה הרבה יותר טוב. היות ואיננו מרוויחים אגורה על הפודקאסט הזה, קנינו מיקרופונים זולים מעליאקספרס מדגם BM-800. מסתבר שזה דגם מאוד פופולרי בקטגוריית המוזלים והוא מופיע בהרבה מאוד גרסאות ומחירו באזור ה-30 דולר. כשניסינו להזמין את אותו דגם בפחות כסף קיבלנו ביטול על ההזמנה מהאתר עצמו כי המוכר היה חשוד ברמאות אז קחו את המחיר בחשבון.
הסאונד מהמיקרופון עצמו הוא יחסית דל, אך עם קצת עבודה ופילטרים בקיובייס הצלחתי להשתיק את רעשי הרקע, למנוע ממה שאהוד אומר להיכנס למיקרופון שלי ולהיפך כך שלא יהיה הד מעצבן,
קחו בחשבון שמיקרופון קונדנסר דורש מתח פאנטום 48V כך שאל תקנו אותם אלא אם יש לכם כרטיס קול חיצוני שתומך בזה או שאתם משתמשים במקליט חיצוני כמו מגוון הדגמים של ZOOM שתומכים (H4,H6).
התקנה
בתחילת הדרך השתמשנו בסטנדים רצפתיים אך אלו תפסו הרבה מאוד מקום, ועם הזמן עברנו לסטנדים שולחניים גמישים, בכך יכולנו לקפל את המיקרופון חזרה לפינה בסיום השידור. תוכלו לראות אותם כאן. סטנד זה ספציפית כמעט ולא מייצר רעש בזמן שמזיזים אותו כך שהוא פתר עוד בעיה כי הסטנד העומד היה מרעיש מאוד אם הזיזו אותו.
לכידת סאונד והקלטה
אתם צריכים לחשוב על המיקום שבו אנשים יאזינו לכם. לרוב זה יהיה ברכב בדרך לעבודה או בזמן מטלות או ספורט. ברוב המקרים, יש סבירות גבוהה שהמאזין יאלץ להגביר את הווליום דיי גבוה כדי לשמוע אתכם כראוי, ואם אתם לפתע צורחים לו באוזן והווליום לא אחיד, זה יוצר חווית האזנה מאוד לא נעימה. כפי שנאמר, אנשים יסלחו על וידאו בינוני, אבל ידלגו מיד אם הסאונד לא טוב.
הפודקאסט Lowbattery מוקלט בשתי תוכנות שונות בו זמנית ומשודר בשידור חי. ההקלטה הראשונה נעשית בתוכנת קיובייס שבה מוגדרים כל הפילטרים שנועדו לשפר את הסאונד. הראשון הוא Gate. הרעיון כאן הוא לשים רף ווליום מינימלי כדי שהמיקרופון ישמע. כל רעש מתחת לעוצמה הזאת לא מושמעת. להבדיל מתחנות רדיו שבהן אפשר לזוז קצת מהמיקרופון, אנחנו נמצאים בחדר קטן וצפוף, מלא בריהוט רועש, כך שהפתרון הוא לדבר צמוד למיקרופון ולהגדיר את הגייט יחסית גבוה.
עוד פילטר שמוגדר הוא קומפרסור. הרעיון הוא לדחוס את הטווח הדינמי הטבעי של הקול האנושי כדי שלא יהיו הפרשים משמעותיים בווליום, בין אם אנחנו לוחשים או צועקים. נוסף על כך אנחנו משחקים קצת עם האקולייזר כדי להדגיש את הקול הטבעי. למשל לאהוד יש קול נמוך יותר משחר, אז אצל שחר הגברנו יותר את הבאסים כדי שהסאונד יהיה דומה יותר.
אך הפילטר החשוב ביותר כאן והוא זה שמבדיל בין סאונד חובבני למוצלח הוא ה-Limiter. פילטר זה מגביר ומאזן את הווליום המקסימלי שאליו ניתן להגיע בכל הערוצים יחד. זה אומר שלא משנה כמה נצעק, הווליום בדציבלים לעולם לא יעבור את המינוס 6db. אם יצא לכם לשמוע פודקאסט שלא משתמש בתהליך כזה, אולי נתקלתם ברגע שבו השדרנים צוחקים או צועקים, אולי מישהו נצמד יותר מדי למיקרופון ואז הסאונד הופך למעוות וזה מאוד לא נעים לשמוע.
ההקלטה מתבצעת בשני ערוצים נפרדים. בכך כשאהוד משתעל (והוא משתעל), אפשר למחוק את הצד שלו בסאונד כדי שזה לא יגיע לקהל. למעשה כל רעש פה, אף, כסא או מזגן הוא בגדר עבירה למאזין. אין כל סיבה שהמאזין ירגיש מה מצב הנחיריים שלכם או הגירוד בגרון. כמו כן, זה יוצר קפיצות מאוד לא נעימות בווליום וזה מאוד לא נעים למאזין.
שידור חי
בנוסף להקלטת הסאונד, הפרק משודר בשידור חי בערוץ היוטיוב של Lowbattery ומוקלט בתוך תוכנת השידור. בכך, אם אחת התוכנות נכשלת, יש שלושה עותקים של הקובץ – בקיובייס, ב-OBS וביוטיוב עצמה. כדי שהסאונד שמגיע לשידור החי יהיה הסאונד הסופי והמעובד ולא גרסה ישירה מהמיקרופון, השתמשנו בפלאג אין חינמי בשם Voxengo Recorder שלוקח את פלט הסאונד מהתוכנה ומשמיע אותו חזרה להתקן Desktop Audio בתוך המחשב. כלומר המחשב מאזין לעצמו. בתוכנת OBS שבה אנחנו משתמשים לשידור החי, יש אפשרות להגדיר את Desktop Audio כמקור הסאונד. בכך, OBS שומעת את הסאונד המעובד מקיובייס והשידור החי שהוא גם מוקלט, מכיל את הסאונד הסופי.
את הווידאו יצרנו עם שתי מצלמות רשת – Logitech C920 שנותנת תמונת Full HD איכותית וחלקה, והיא יחסית רגישה לאור. דרך OBS אפשר לנתב בין המצלמות ולהפעיל קטעי וידאו כמו המעברונים, הפתיח והסגיר שמוקרנים לפי התזמון. בכולם למעט הפתיח שאנחנו תמיד מוסיפים לאחר ההקלטה כי הוא דורש שינוי מדויק בווליום ובתזמון, וב-OBS אין אפשרות לשמוע בלייב מה שהתוכנה שומעת, כל הסאונדים מופעלים בזמן אמת. מנהג זה חוסך הרבה עבודה בעריכה לאחר מכן.
עריכה
היות ו-LowBattery הוא רדיו מצולם והסאונד הסופי כבר מוקלט לווידאו וכל המעברונים כבר קיימים בתוך חומר הגלם, אנחנו עורכים את התוכנית באדובי פרמייר – תוכנה לעריכת וידאו. באותה מידה יכולנו לערוך אותה שם גם בלי וידאו, סתם כי זה נוח אבל זו תוכנה יקרה שאין טעם לקנות אותה אם אין לך וידאו לערוך בה.
בסיום העריכה אנחנו מייצאים את הקובץ ל-MP3 ב-224Kbps ולווידאו נפרד ערוך, שאותו אנחנו מעלים לפייסבוק עם זמן פרסום מתוזמן, כי את הפעולות האלה אנחנו עושים באמצע הלילה אחרי ההקלטה.
חיבור שיחת טלפון לשידור החי
עם הזמן הגענו למצב שבו אנחנו רוצים להעלות מישהו לשיחה, וכל ניסיון לעשות זאת דרך סקייפ הוכיח שזה שירות ממש גרוע לשיחות בזמן אמת, מה שגם, אנחנו משדרים את הכל בלייב כך שזה לא יכל לעבוד עבורנו בגלל קומבינת הסאונד שאנחנו עושים, לכן מצאנו פתרון דרך כבלים מעניינים וזולים שהזמנו מסין.
מכשיר הקלטה לטלפון קווי הוא מוצר יקר מאוד שתחנות רדיו משתמשות בו. אנחנו לעומת זאת משתמשים בכבל מיני PL לשני PL זכר, וכך מחברים לכניסות 3 ו-4 שאינן מוגברות בכרטיס הקול. בכך הטלפון מחובר אל כרטיס הקול ישירות אבל כאן מתעוררת בעיה חדשה שבה הצד השני שומע את השדרנים דרך המיקרופון המובנה בטלפון, וזה מוביל לשיחה מאוד לא טבעית. יציאת הסאונד המובנית בסמארטפונים שעוד יש להם חיבור 3.5 מילימטר, היא מיקרופון ואוזניות יחד. לכן הוספנו מפצל ייעודי שמפריד בין כניסת המיקרופון לטלפון לבין יציאת הסאונד. קחו בחשבון שמפצל שמתאים לאנדרואיד בדרך כלל לא מתאים לאייפונים הקודמים או לאייפד כי הם חייבים להיות מיוחדים.
משם, חיברנו את יציאת הסאונד המשנית – 3-4 אל כניסת המיקרופון של הטלפון דרך כבל מיני PL זכר לשני PL זכר, וכך אפשר לשלוח לטלפון רק את הקולות של השדרנים והמאזין לא מקבל את עצמו בחזרה בדיליי.
נכון, זה מסובך אחושלוקי, אבל זה חוסך לנו 400 שקל במכשיר שאם היינו קונים אותו, היינו משתמשים בו עד כה פעמיים במשך שנתיים.
הפצה ופרסום
יש כל מיני שיטות לאחסן פודקאסט באינטרנט. אנחנו הלכנו על הזולה ביותר שהיא אחסון והפצה עצמית, על שרת שלנו מתוך אתר שהוא שלנו. מצאנו שרת אירוח זול במיוחד בשם X10 Hosting שתמורת 7 דולר בחודש מאפשר לאחסן ללא הגבלה, תעבורת הרשת היא ללא הגבלה וגם כמות הדומיינים המחוברים היא ללא הגבלה. היות וכל פרק הוא באורך של 40 דקות עד שעה, מדובר בקובץ של 70-90 מגה פר האזנה. ברגע שאתה מחבר את כל המאזינים יחד אתה מגיע לכמה גיגה של מידע בו זמנית מאוד מהר. המשמעות היא שהשיטה שאנחנו עובדים בה טובה עד לקנה מידה מסוים, שכן מעל כמות מאזינים מסוימת נגיע למצב שבו השרת הווירטואלי יקרוס מעודף בקשות. במקרה כזה כדאי לעבור לשירות אחסון חיצוני בתשלום כמו Podbean שלהם רשת הפצה מאוד יציבה שבנויה לזה ספציפית.
אנחנו משתמשים בפלאג אין Blubrry שמייצר עבורנו את ה-RSS הדרוש כדי שאייטונס יסרקו את הפודקאסט, ובנוסף הם גם מייצר נגן שאפשר להטמיע בוורדפרס, שזו הפלטפורמה שעליה האתר הזה מבוסס. זה לא אידיאלי אבל זה עובד היטב וככה נמשיך עד שנגדל מספיק כדי לאחסן בתשלום בשירות אחר.
תוכן
היות ואנחנו שני חאפרים, לפעמים התוכנית כתובה לפני השידור ולפעמים רק יום או יומיים אחרי. יש לנו מסמך גוגל דוק משותף שבו אנחנו כותבים את האייטמים, כשהפורמט הוא פתיח, לרלרת (מקשקשים שטויות), אייטם ראשון, שאלות ותשובות בשידור חי, אייטם שני, אייטם שלישי, המלצה בדקה, סגיר. הפורמט התפתח עם הזמן והוא כל הזמן משתנה כי למה לא.
הקונספט הוא שתי דמויות מנוגדות כך שכל הדעות מיוצגות על ידינו. בכך, שחר יהיה בעד משהו ואהוד יהיה נגד ולהיפך. בכך כל מאזין יכול להתחבר לאחד הצדדים והוויכוח יוצר עניין. זה לא קונספט שהחלטנו עליו מראש, זו פשוט המציאות של שנינו. לרוב אנחנו נעלה נושא, נעבור על הנקודות המעניינות שלו, כשבאמצע כל אחד "יפריע" לשני עם שאלות ואנקדוטות שקשורות יותר או פחות לנושא. הדינמיקה הזאת היא מה שהופכת את הדיונים למעניינים ולא להרצאה חד צדדית.
עם פרסום השידור יעלה גם האייטם המלא עם תמונות, סרטונים וקישורים כפי שהבטחנו במהלך השידור. זה נותן למאזין עולם תוכן מורחב להתחבר אליו.
היי, יש מצב לעדכון על המיקרופון? (כפי זכור לי החלפתם אותם)
כן מזמן, עברנו ל-Mxl 990
דווקא מעניין
Pingback: סוללה יפה - מורכבים לשלי